تاثیرات ویروس کرونا

coronavirus

راهنمای مطالعه

  • مقدمه
  • تاثیرات ویروس کرونا
  • حوزه تولید لپ تاپ
  • صنعت موبایل (Huawei و Xiaomi)
  • تاثیرپذری  سامسونگ از کرونا   
  • آسیب شرکت اپل
  • ایا برند هوآوی سود کرده است؟
  • کاهش فروش کالاهای لوکس
  • آسیب شرکت Burberry

مقدمه

coronavirus

تاثیرات ویروس کرونا فقط بر جان ملت نبوده و بر اقتصاد نیز تاثیراتی دارد. در اکثر زمینه های اقتصادی شیوع ویروس کرونا یک رخداد منفی بوده و به اقتصاد آن زمینه آسیب جدی وارد کرده است. ولی در بعضی موارد نه تنها آسیبی نزده است بلکه کمک نیز کرده است. مثلا ثروت رئیس شرکت آمازون، جف بزوس، به میزان چشم گیر ۲۴ میلیارد دلار افزایش یافته است. دلیل این موضوع افزایش خرید آنلاین مردم در پی شیوع ویروس کرونا است. اما باقی شرکت های یزرگ دنیا آسیب زیادی از این موضوع دیده اند. بیایید برخی ازتاثیرات ویروس کرونا بر دنیای دیجیتال را بررسی کنیم.

آسیب خوردن تولیدکنندگان لپ تاپ

لپ تاپ msi

در گزارشی آمده است که ۹۰‌ درصد از تمامی لپ ‌تاپ ‌های موجود در جهان، در خاک چین تولید شده و در نتیجه بیشترین آسیب را در بخش لپ ‌تاپ‌ها شاهد خواهیم بود. برخی از سازندگان لپ‌ تاپ و قطعات وابسته، به ‌دلیل نگرانی از شیوع ویروس کرونا کارخانه‌ های خود را تعطیل یا نیمه تعطیل کرده‌ اند. همچنین برخی از کارخانه‌ ها که در هفته‌ های اخیر تعطیل بوده‌ اند، اکنون تنها با ظرفیت ۲۰‌درصد آغاز به‌ کار کرده و این مسئله به معنی کاهش شدید تولید است.

اسیب (Huawei و Xiaomi) از کرونا

موبایل

در حوزه موبایل، شرکت‌هایی مثل Huawei و Xiaomi تا حدود ۱۵٫۲‌درصد از تولید و فروش خود را در فصل جدید از دست داده و این به معنی کاهش فروش تا ۸۴‌ میلیون گوشی هوشمند است. با این وجود تحلیل‌ گران می‌گویند که بورس سهام هیچ خسارت بلند مدتی را نخواهد دید. این تحلیل‌ گران اشاره می‌کنند به شیوع سارس، آنفلوآنزای خوکی ، ابولا و … که در آن روزها شاهد فروش اولیه در بازارها بودند، اما این ویروس‌ها خیلی سریع عقب کشیدند و ضررها جبران شدند.

تاثیرپذری سامسونگ از کرونا

موبایل

با وجود اینکه شرکت های دیجیتال آسیب بزرگی از شیوع کرونا می برند، شرکت سامسونگ به دلیل این که بخش بزرگی از گوشی‌های هوشمند خود را در کشورهای دیگری مثل ویتنام و هند تولید می‌کند، آسیب کمتری را تجربه خواهد کرد. در بخش نمایشگرهای‌LCD هم بسیاری از کارخانه‌ها در تعطیلی موقت قرار دارد و برخی دیگر هم با حداکثر ۳۰ ‌درصد از ظرفیت خود مشغول به کار هستند. پس انواع مانیتور و نمایشگر نیز در سال ‌۲۰۲۰ با مشکلاتی مثل کاهش تولید روبرو خواهد بود.

آسیب شرکت اپل

apple logo

شرکت آمریکایی اپل اما به نظر می ‌رسد بزرگترین قربانی ویروس کرونا باشد. در روز گذشته اپل در جلسه ‌ای که برای سرمایه ‌گذاران تشکیل داده بود، اعلام کرده به ‌دلیل شیوع بیش از حد‌ کرونا، انتظار می ‌رود سود آن‌ها برای ۳‌ ماهه دوم سال‌۲۰۲۰ میلادی کمتر از رقم پیش‌ بینی شده باشد. اپل اعلام کرده عرضه آیفون در سطح بازارهای جهانی ممکن است کمی محدود شود. علت آن هم تعطیل شدن بسیاری از خطوط تولید آیفون در چین عنوان شده ‌است. البته اپل می‌گوید حمایت خود از جلوگیری از شیوع ویروس کرونا را دو برابر خواهد کرد، اما تاکنون ارزش این حمایت را مشخص نکرده که به چه میزان خواهد بود.

ایا برند هوآوی سود کرده است؟

huawei logo

جالب است بدانید در حال حاضر شیائومی بزرگ ‌ترین شرکت تولید گوشی تلفن همراه در چین محسوب می‌شود و به سرعت سهم بازارهای جهان را گرفت. حتی سهم این برند از هوآوی و سامسونگ افزایش یافت. همیشه در ایام سال نوی میلادی در چین به ‌دلیل تعطیلات طولانی، قیمت تلفن همراه تا حدودی در بازارها افزایش می‌ یابد اما این بار پدید ‌آمدن این ویروس با سال نوی چینی‌ها مصادف شد. برند سامسونگ نیز با برندهای هند، ویتنام، ترکیه و مالزی تولید می‌شود این در حالی است که قطعات مهم تولید گوشی موبایل در این کشورها از چین تأمین می‌شود. چنانچه چینی‌ها نتوانند ویروس کرونا را کنترل کنند قیمت موبایل و لپ ‌تاپ با افزایش قیمت ۱۰‌درصدی مواجه خواهند شد.

کاهش فروش کالاهای لوکس

ویروس کرونا باعث قرنطینه بیش از ۵۰‌میلیون نفر در چین و همچنین محدودیت سفر و ویزا به بیش از ۷۰ کشور جهان شده است. در کنار این موضوع، تعطیل شدن گسترده فروشگاه‌ها و مراکز تجاری در چین، بخش عمده‌ای از کالاهای لوکس جهانی با کاهش فروش مواجه شوند. نیویورک تایمز نوشته است چینی‌ها ۴۰‌درصد از ۲۸۱‌میلیارد یورو(حدود ۳۵۰ میلیارد دلار) را که سال گذشته برای خرید کالاهای لوکس در سطح جهان هزینه شده است را پرداخت کرده‌اند. به ‌طوری که سه شرکت معروف گوچی، سنت لوران و الکساندر مک کوئین اعلام کرده‌اند که در چند هفته اخیر دچار افت شدید فروش شده‌ اند و علت آن را شیوع ویروس کرونا اعلام کرده‌ اند.

آسیب شرکت Burberry

burberry logo

در گزارش نیویورک تایمز آمده است  که شرکت Burberry،  حدود دو پنجم فروش خود از مشتریان چینی تشکیل شده است. اعلام شده که اثر ویروس کرونا باعث کاهش فروش این برند لوکس انگلیسی در آخرین سه ماهه آن شده است. این شرکت در بیانیه‌ای اعلام کرد: تقریباً یک سوم فروشگاه‌های Burberry در کشور چین تعطیل شده‌اند و همچنین در رفت‌ و آمد در فروشگاه‌هایی که باز مانده است، ۸۰درصد افت کرده است. در ایران نیز ما شاهد افزایش قیمت روز به روز همه کالا ها بوده ایم. این نیز یکی از تاثیرات شیوع کرونا و در پی آن بسته شدن مرز ها است.

مطالب مرتبط:

  • شما عزیزان می توانید برای مطالعه مطالب بیشتر به وب سایت panapc.ir مراجعه کنید.
  • همچنین ما عزیزان می توانید برای خرید انواع محصولات تکنولوژی به panapc.ir  مراجعه کنید.

منبع:

www.mckinsey.comor

کارشناس پانا
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

+ 75 = 81