تفاوت بین شارژر سریع یا فست شارژ و شارژر معمولی

فست شارژ

کابل شارژر

پورت یا USB  (مخفف Universal Serial Bus ) محل اتصال فلش مموری، هارد اکسترنال و … به سیستم های رایانه ای و تبلت هاست. اما این پورت های USB همه شبیه به هم نیستند و تفاوت زیادی با هم دارند. به طور کلی می توان انواع کابل شارژر های USB  را به چند دسته مانند تایپ A تایپ B وچن نوع دیگر تقسیم کرد. کابل های USB استفاده های دیگر مانند کابل شارژ بودن هم دارند.

کابل شارژ

شارژ کردن گوشی در دو حالت عادی و فست شارژ انجام می شود. اما شارژ سریع یا همان فست شارژ چیست؟

فست شارژ

شاید شما هم گوشی هوشمندی داشته باشید که با تکنولوژی شارژ سریع  کار می کند. این فناوری در حال حاضر توسط شرکت های اپل، سامسونگ، LG و خیلی از شرکت های دیگر مورد استفاده قرار می گیرد و گوشی های هوشمند جدید این شرکت ها مجهز به تکنولوژی فست شارژ هستند.

اما سوال اینجاست که تفاوت این شارژرها با نسل قبلی شارژر در چیست؟ چه مزیت هایی دارد و آیا مشکلی برای باتری ما ایجاد خواهد کرد؟

شارژ گوشی های همراه همیشه یکی از دغدغه های ما بوده است. در حال حاضر متاسفانه تلفن همراهی که نیاز به شارژ نداشته باشد، موجود نیست. اما سریع تر شارژ شدن باتری گوشی ها با تکنولوژی شارژ سریع امکان پذیر است.
تکنولوژی شارژ سریع برای اولین بار توسط یک شرکت آمریکایی فعال در زمینه ساخت نیمه رسانا ها با نام کوالکام (Qualcomm) به دنیا معرفی شد. باتری توسط این تکنولوژی توان بیشتری را دریافت می کند و در نتیجه با سرعت بالاتری شارژ می شود.

فست شارژ

فست شارژ در حقیقت فناوری است که اجازه می دهد تا شارژ باتری دستگاه (عمدتا تلفن های همراه) فراتر از ۵ ولت و ۲ آمپر که در شارژهای معمولی استفاده می شود، کار کند.

تفاوت فست شارژ با شارژر های معمولی

قبل از هر چیز بهتر است تا درباره نحوه کارکرد یک شارژ معمولی کمی توضیح دهیم.

باتری هایی که در گوشی های موبایل مورد استفاده قرار می گیرد، از نوع باتری های قابل شارژ هستند که انرژی را ذخیره و در زمان مورد نیاز تخلیه می کنند. این باتری ها دارای توان بالا، نرخ شارژ سریع و عملکرد بهتر در دمای پایین می باشد.

حتما این سوال را دارید که باتری ها چگونه کار می کنند؟

همه باتری ها به طور معمول دارای دو الکترود و یک الکترولیت هستند. الکترود های مثبت و منفی که با یک الکترولیت از یکدیگر جدا شده اند، با انتقال الکترون و یا حفره قادر به برقراری جریان در بین یکدیگر هستند. با اتصال باتری به مصرف کننده، بارهای منفی از طریق سیم به مصرف کننده وارد شده و در آن انرژی تولید می کنند. بارهای منفی به مرور به سمت بارهای مثبت جذب شده و آن ها را خنثی می کنند، در نتیجه باتری به اصطلاح خالی می شود.

باتری گوشی

اولین تفاوت این شارژر ها در اجزاء تشکیل دهنده آن ها است. شارژ سریع دارای یک کابل متفاوت، یک چیپست در شارژر و یک چیپست در گوشی تفلن همراه است. شاید عجیب باشد، اما در صورتی که از کابل دیگری جز کابل خودش برای شارژ سریع استفاده کنید، دستگاه شارژ نخواهد شد. برخی از مواردی که در میزان افزایش سرعت شارژ دستگاه نقش دارند، قطر کابل، طول آن و جنس فلز کابل است.
اما مهمترین تفاوت شارژ سریع با شارژ های نسل قبل در میزان توان تولیدی است. شارژهای معمولی توانی معادل با ۲.۵ وات ارسال می کنند، این در صورتی است که توان ارسالی شارژر سریع بسیار بالاتر از این رقم است. به طور مثال شارژ سریع شرکت سامسونگ توانی برابر با ۱۵ وات و شارژ سریع شرکت هوآوی توانی برابر با ۲۵ وات را تولید می کند.
با توجه به استاندارهای جهانی، میزان توان در گوشی ها بین ۷.۵ تا ۱۵ وات و ۲۷ وات به بالا برای تبلت ها و سایر دستگاه ها است.

این توضیح مختصری بود از نحوه کار فست شارژ ها و تفاوت آن ها با شارژر های معمولی.

مطالب مرتبط:

راهنمای خرید پاوربانک

arman pishahang
دیدگاه کاربران
2 دیدگاه
  • عدنان 26 خرداد 1400 /

    سلام وجدانن راهنمایی کنید. من گوشی سامسونگ a02s خریدم حدود یک ماه تو جعبه شارژر ۷ وات داشت عوض کردم ۱۵ وات به همراه کابل تایپ سی هردو حدودا ۳ ساعت باطری پر میشه ولی موقع شارژ شدن هم شارژر داغ میشه هم گوشی در حد انفجار و موقع شارژر تاج گوشی ضعیف میشه مشکل از گوشی است یا شارژر و بعد میتونم از شارژر ۲۵ واتی استفاده کنم

    • rpezhman 27 خرداد 1400 /

      سلام. بر هر گوشی هر شارژی که در پک اصلی خودش هست استفاده کنید. در غیر اینصورت آسیب به گوشی وارد می شود.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

89 + = 91