منشا ویروس کرونا

ویروس کرونا

راهنمای مطالعه

  • مقدمه
  • سازمان جهانی سلامت
  • منشا ویروس کرونا
  • آزمایشگاه ویروس شناسی در ووهان چین
  • MERS نوعی ویروس کرونا در سال ۲۰۰۲
  • منشا ویروس کرونا

مقدمه

coronavirus

از زمانی که شیوع ویروس کرونا شروع شد، سوال همه، مخصوصا دانشمندان و محققان این بوده است که منشاء ویروس کرونا (یا همان کووید ۱۹) از کجاست. این را همه می دانند که ویروس کرونا از چین شروع شده، اما از کجا به اولین نفر انتقال یافته؟ در ادامه با منشا ویروس کرونا صحبت می کنیم.

نظریه های اشتباه

bat

معروف ترین نظریه این است که این ویروس از خفاش ها به انسان منتقل شده است. فردی در ووهان چین خفاش نیم پخته (بله یک خفاش به عنوان خوراکی!!) خورده است و این باعث انتقال این بیماری به آن فرد شده است. و از آنجا بوده که این همه گیری شروع شده است. عدم قطعیت اینکه منشاء ویروس از کجاست (که یکی از دلایل این عدم قطعیت ایده ها و خبر های اشتباه از افراد معروف مانند رئیس جمهور آمریکا، آقای ترامپ است) باعث شده نظریات زیاد و عجیبی در این باره به وجود آید. از همین رو ما باید فقط به اخبار قابل اعتماد تکیه کنیم.

سازمان جهانی سلامت

covid 19

در اواسط می، سازمان سلامت جهانی، حرکتی را شروع کرد که با کمک دیگر شرکت های سلامت محور منشاء این ویروس را پیدا کند. در عین حال این را نیز گفته که به دلیل اینکه منشاء آن حیوانی است، یافتن آن بسیار سخت خواهد بود و زمانی که پیدا شد نمی توان با اطمینان گفت که فقط همین یک منشاء را دارد.

آزمایشگاه ویروس شناسی در ووهان چین

laboratory

WIV (Wuhan institute of virology) یک آزمایشگاه ویروس شناسی است که به دلیل کار قدرتمندش روی ویروس کرونا از خفاش شناخته شده است و در شهری که این ویروس در آن شروع شده وجود دارد. دانشمندان سر شناس این آزمایشگاه سعی می کنند تا منشاء ویروس را پیدا کنند و سعی و تلاش بیشترشان برای یافتن درمان آن است تا خود را به تمام دنیا به عنوان یکی از برترین و پر تلاش ترین آزمایشگاه های دنیا معرفی کنند.WIV یکی از چند آزمایشگاهی است که امنیت درجه ۴ (BSL-4) دارد. برای همین به خوبی می تواند تمام تلاشش را برای این ویروس انجام دهد.

منشاء حیوانی ویروس کرونا

خفاش

در تحقیقات اخیر، مدارک نشان دارد که دانشمندان ۱۲۴۰ نوع از هم خوانواده های ویروس کرونا در خفاش ها پیدا کردند. آن ها می گویند که ویروس به احتمال زییاد از نوعی خفاش به نام phinolophus یا همان خفاش کفش اسبی منشاء گرفته است. یک تحقیق دیگر نشان داد که یکی از هم خوانواده های این ویروس، یعنی ویروس RATG13 نیز در همین نوع از خفاش ها در نزدیکی یونان پیدا شده است. این ویروس ۹۶ درصد به ویروس کرونا شباهت دارد.

MERS نوعی ویروس کرونا در سال ۲۰۰۲

ویروس مرس

هیچ یک از ویروس های کرونا یافته شده به اندازه ایی شبیه به این نیستند تا بتوانند یکی از نیاکان آن باشد تا بتوان منشاء را دقیق و با اطمینان مشخص کرد. اما جدای ویروس های شبیه به کرونا که از خفاش به انسان آمده بودند، سارس، ویروس مرس (MERS) از شتر به انسان منتقل شده بود. این حیوانات ویروس هایی که در بدنشان بود به اندازه زیادی شبیه به ویروسی بود که در بدن انسان پیدا شده بود. این اقدامات برای ویروس سارس نیز در نظر گرفته شد. در سال ۲۰۰۲ که این ویروس اولین بار پخش شد کسی منشاء آن را نمی دانست. هرچند آن ویروس به این اندازه خطر ناک و همه گیر نبود.

سازه ایی از طرف طبیعت یا ساخته دست بشر؟

آزمایشگاه

برخی ممکن است بگویند این ویروس از یک آزمایشگاه مانند WIV منشاء گرفته است. هرچند این آزمایشگاه بسیار امنیت بالای دارد، ول رد کردن این نظریه زمان بر است. این آزمایشگاه نمونه های مشابه به این ویروس را نگه داری می کند. پس این ایده که ممکن است این ویروس از آنجا فرار کرده باشد دور از ذهن نیست. این احتمال هم وجود دارد که دانشمندان آن آزمایشگاه برای تحقیقات خود ژنوم این وروس را در موارد مختلف استفاده کرده باشند و این گونه این ویروس به وجود آمده باشد.

یوآن شیمینگ مدیر آزمایشگاه WIV

در آپریل مدیر آزمایشگاه، یوآن شیمینگ گفت که ان ویروس از آزمایشگاه نیامده است. او گفت: ما میدانیم که چه آزمایش هایی در آزمایشگاه ما انجام می شود و دقت ما بسیار زیاد است. ما کاملا اطمینان داریم که این ویروس از آزمایشگاه ما نیست. بعضی دانشمندان خارج از چین ژنوم این ویروس را بررسی کردند و نتیجه گرفتند که این ویروس از خود طبیعت نشات گرفته است نه در یک آزمایشگاه.

ویروس کرونا پایه طبیعی؟

یک آزمایش روی این ویروس نشان داد که این ویروس را احتمالا هیچ انسانی نساخته است چون ویروس ها ساخته شده به دست انسان یک سری خصوصیات خاص دارند. برای مثال اگر بخواهید یک ویروس کرونای جدید بسازید باید از RNA یک ویروس کرونای قدیمی برای پایه استفاده کنید. اما بر اساس نتایج این آزمایش دانشمندان هیچ پایه انسان ساختی در این ویروس نیافتند. برخی دانشمندان هم در حالی که احتمال این که این ویروس از یک آزمایشگاه آمده باشد را کم می دانند می گویند که آزمایش ها محدود هستند و نمی توان با اطمینان کامل گفت که این ویروس منشاء طبییعی دارد.

مطالب مرتبط:

  • برای خواندن مطالب بیشتر به بلاگ ما به ادرس panapc.ir مراجعه کنید.
  • برای خرید انواع محصولات تکنولوژی به وب سایت panapc.ir مراجعه کنید.

منبع:

کارشناس پانا
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

38 + = 39