راهنمای خرید محافظ برق کامپیوتر

محافظ برق

راهنمای مطالعه

  • مقدمه
  • راهنمای خرید محافظ برق
  • محافظ برق بر دو نوع است
  • Passive power protection(محافظ برق منفعل)
  • Active power protection(محافظ برق فعال)
  • تفاوت چند راهه و محافظ برق
  • تفاوت چند راهه و محافظ برق

مقدمه

لپ تاپ

این روزها اکثر افراد در خانه خود از یک سیستم کامپیوتر یا لپ تاپ استفاده می کنند. یکی از دغدغه های این دسته افراد این است که هنگام رفتن برق آسیبی کم یا حتی آسیبی به لپ تاپ یا کامپیوتر نرسد. یکی از این راه ها استفاده از محافظ برق است. حتی بهترین منبع برق تغذیه(مانند اداپتور) نیز نمی تواند به خوبی کار خود را انجام دهد اگر یک محافظ برق برای سیستم خود استفاده نکنید. حتی بعد از مدت زمانی طولانی ممکن است دچار مشکل شوید پس بهتر است با ما همراه باشید تا در راهنمای خرید محافظ برق صحبت کنیم.

محافظ برق بر دو نوع است

  • Passive power protection(محافظ برق منفعل)
  • Active power protection(محافظ برق فعال)

Passive power protection

پریز برق

در این روش از سیستم شما چه لپ تاپ چه کامپیوتر هنگام نوسانات برق محافظت می شود مانند افزایش ولتاژ ناگهانی برق. این کار از به اصطلاح هنگ کردن سیستم شما هنگام افزایش ولتاژ برق جلوگیری می کند. اما هنگام رفتن برق هیچ کمکی نمی تواند انجام دهد. از ساده ترین نمونه های محافظ برق منفعل همین نوار خروجی پریز برق های مورد استفاده در خانه ها است.

Active power protection

backup power supply

در این روش هنگام رفتن برق، برق پشتیبانی  برای شما فراهم می شود تا سیستم شما بتواند به کار خود ادامه دهد. خیلی از این ابزار های محافظ برق فعال، حداقل از محافظ برق منفعل استفاده می کنند.

تفاوت چند راهه و محافظ برق

تفاوت چندراهه و محافظ برق

درست است که خیلی از این محافظ های برق و چند راهه ها از نظر ظاهری مانند هم هستند اما علاوه بر داشتن کاربرد مشترک تفاوتی نیز دارند. چند راهه فقط برای شما پورت های اضافی فراهم می کند برای استفاده همزمان از یک پریز برق. درحالی که محافظان برق می توانند علاوه بر تهیه پورت اضافی، از آسیب به دستگاه شما در مقابل نوسانات برق جلوگیری کند. درست است که همه روزه نوسان برق اتفاق نمی افتد اما استفاده از آن ها در جلوگیری از آسیب احتمالی خیلی مهم است.

نکته مهم

مشخصات محافظ برق

یکی از نکات مهم این است که در واقع مشتری ها باید به دنبال محافظ برق باشند نه چند راهه. پس هنگام خرید دقت کنند که چند راهه را به جای محافظ خریداری نکنند چون برخی از آن ها از لحاظ ظاهری شبیه به هم هستند. درست است که شما برای خریدن محافظ برق باید پول بیشتری بپردازید اما ارزش این را دارد و می تواند از هزینه های ناشی از خرابی سیستم شما جلوگیری کند. هیچ وقت به دنبال محصولی با کیفیت بالا و البته با قیمت پایین نباشید چرا که هر محصول با کیفیتی از قیمت بالاتری نسبت به محصولی بی کیفیت دارد.

راهنمای خرید محافظ برق

توجه به تعداد پورت های محافظ

چندراهه برق

خیلی از محافظ های موجود، بین ۶ تا ۱۲ تولید می شوند. شما می توانید متناسب با نیاز خود یکی از این محافظ ها را انتخاب کنید.

توجه به نیاز خود در خرید محافظ

چندراهه برق

شاید شما به بازار بروید، بهترین و گران ترین محافظ را تهیه کنید، اما به یاد داشته باشید که توجه به نیاز خود می تواند از هزینه های اضافی جلوگیری کند. به عنوان مثال شما می خواهید برای تلوزیون و کنسول بازی خود محافظ تهیه کنید پس باید یکی از بهترین ها را انتخاب کنید. در مقابل اگر به عنوان مثال می خواهید برای شارژ های گوشی و تلفن بی سیم و لامپ استفاده کنید، نیازی به هزینه های زیاد ندارید.

توجه به نشان استاندارد و دیگر مشخصات

حتما قبل از خرید یک محصول به نشان استاندارد، میزان ولتاژ و میزان آمپر توجه خاصی داشته باشید. چرا که دستگاهی که شما برای این محافظ می خواهید استفاده کنید از ولتاژ و آمپر مخصوص خود استفاده می کند. حتما ولتاژ و آمپر دستگاه مورد استفاده و محافظ برق را  با هم مقایسه و بررسی کنید.

توجه کردن به میزان انرژی دریافتی و محدوده ولتاژ

همانطور که از اسم عبارت بالا پیداست، میزان انرژی دریافتی محافظ بر حسب ژول است. هنگامی که یک محافظ به حداکثر میزان دریافت انرژِی برسد، کم کم ضعیف و نمی تواند پاسخگوی  چند دستگاه الکتریکی با هم را داشته باشد. پس به دنبال محافظی باشد که توان دریافت انرژی بیشتر از ۷۰۰ ژول را داشته باشد تا هم علاوه بر استفاده همزمان از چند سیستم بتواند طول عمری بیشتری داشته باشد. محدوده ولتاژ یعنی اینکه هنگامی که محافظ به یک مقدار معین از ولتاژ برسد شروع می کند به گرم شدن و دریافت انرژی، در نتیجه به کاهش پاسخ گویی محافظ می شود. در اینجا به دنبال محافظی که محدوده  ۴۰۰ ولت یا کمتر این را دارد بگردید تا از گرم شدن بیش از حد محافظ  جلوگیری کنید.

بررسی گارانتی محصول

warranty logo

خیلی از این محافظ های برق دستگاه های مورد استفاده را تحت گارانتی خود قرار می دهند که اگر دستگاه  مورد استفاده  دچار خرابی و نوسان برق شد، صاحب محصول بتواند مشکل استفاده کننده را حل کند.

به نکات زیر توجه ویژه ای داشته باشید

  • قبل از خرید محصول حتما از ویژگی های محصول که در پشت یا روی جعبه نوشته شده است را مورد بررسی قرار دهید. به این توجه داشته باشید که قیمت بالا همیشه راه حل برای خرید یک محصول با کیفیت نیست. درست است که در بالا گفتیم که جنس با کیفیت از قیمت بالاتری بر خوردار است اما همیشه اینطوری نیست. ممکن است یک جنس با کیفیت از قیمت پایین تری نسبت به یک جنس بی کیفیت برخوردار است.
  • برخی از محافظ های برق این قابلیت را دارند که به هنگام خاموش شدن دستگاه شما یا اتمام شارژ دستگاه شما خودکار خاموش شوند. یا برخی از این محصولات دارای کنترل هستند که می توانید آن را خاموش یا روشن کنید. کنترل محافظ برای کسانی که از کنسول های بازی استفاده می کنند می تواند مناسب باشد.
  • توجه داشته باشید که دوتا چند راهه یا محافظ برق به هم وصل نکنید. درست است که تعداد بیشتری پورت به شما می دهد اما می تواند خطرناک باشد. یکی از این خطرات گرما بیش از حد است که ممکن است  به آتش سوزی منجر شود. یکی دیگر از این خطرات این است که این کار به فشار بیش از حد به مدار های برق می آید و موجب می شود که فیوز خانه به اصطلاح بپرد.

مطالب مرتبط:

  • شما می توانید برای خواندن مطالب بیشتر به این بخش از panapc.ir مراجعه کنید.
  • همچنین شما عزیزان می توانید برای خرید تجهیزات در جوزه تکنولوژی به این بخش از panapc,ir مراجعه کنید.

منبع:

lifehacker.com

کارشناس پانا
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 + 3 =