کابل VGA چیست و چه کاربردهایی دارد؟

کابل VGA

کابل VGA که درگاه استاندارد است و برای دستگاه هایی همچون پروژکتورها و مانیتورها مورد استفاده قرار می‌گیرد و می‌تواند یک ارتباط ویدیویی برای این وسایل ایجاد کند .

با پیشرفت تکنولوژی و سرعت انتقال اطلاعات کابل VGA جای خود را به کابل های HDMI و DVI داده است که در ادامه با این درگاه ها آشنا می شویم و البته به توضیح بیشتری در مورد کابل VGA نیز می پردازیم پس تا انتها همراه ما باشید.

تعریف کلی کابل VGA

کابل VGA

مخفف کلمه VGA، Video Graphics Array می باشد در سال ۱۹۸۷ به وسیله شرکت IBM به بازار گرافیک ارائه شد و توانست به سرعت علاقه مندان گرافیکی را به خود جلب کند و البته با نام‌ های دیگری که در زیر آمده است نیز آن را می شناسیم.

قسمت های مختلف درگاه VGA

این درگاه گرافیکی که دارای ۱۵ پین می باشد در سه بعدی قرار دارد و یک ارتباط آنالوگ تصویری را در این سیستم برقرار می کند پین هایی که در درگاه این کارت گرافیک قرار دارد منتقل کننده رنگ های قرمز ، آبی و سبز می باشد که هر کدام از این پین ها به ترتیب وظیفه این را دارند که رنگ‌ های مربوط را به قسمت های مختلف انتقال دهند.

جایگزین های موثر به جای کارت گرافیک VGA

کارت گرافیک

بهترین جایگزین هایی که در حال حاضر به جای این درگاه استفاده می شود DVI و HDMI هستند که پر سرعت ترین و البته در انتقال اطلاعات نیز بهترین کاربرد را دارند.

البته لازم به ذکر است که کارت گرافیک VGA هنوز هم از پرکاربرد ترین کارت های گرافیک مورد استفاده در سیستم ها می باشند و تا زمانی که تمامی دستگاه‌ها به سیستم HDMI متصل شوند کمی زمانبر است و البته هزینه HDMI نیز بیشتر از VGA می‌باشد که همین امر منجر شده در حال حاضر کارت گرافیک VGA محبوبیت بیشتری نسبت به DVI و HDMI داشته باشد.

تفاوت درگاه VGA VS DVI

  1. از جمله مهمترین مواردی که کاربران گرافیست از کارت گرافیک DVI برای درگاه استفاده می کنند این است که سرعت انتقال اطلاعات در حد قابل قبولی بیشتر از VGA می باشد که برای گرافیست ها بسیار مهم می باشد:
  2. نکته دیگری که HDMI را نسبت به VGA محبوب تر کرده است این است که کارت گرافیک HDMI می‌تواند ابعاد ۴۰۹۶ در ۲۱۶۰ را پشتیبانی کند که همین امر بهترین کاربرد در درگاه HDMI نسبت به DVI و VGA است که مزیت فوق العاده ای به حساب می آید.
  3. مشخصات کلی کابل گرافیک VGA بدین صورت است که کناره‌های این درگاه آبی رنگ می باشد و برای نگه داشتن این کابل به کناره‌ های سیستم از دو پیچ کمک گرفته می‌شود که وظیفه نگه داشتن درگاه به دستگاه را بر عهده دارند.
  4.  توجه داشته باشید در صورت بسته نشدن این پیچ ها به دستگاه مربوطه احتمال  اینکه درگاه از پورت جدا شود و ارتباط ویدیویی قطع شود زیاد است پس زمان اتصال از بسته بودن پیچ های کابل ویژه ای اطمینان حاصل کنید.

وظیفه اصلی درگاه VGA چیست؟

درگاه VGA

این درگاه وظیفه اصلی انتقال امواج تصویری را دارد و برای انتقال اطلاعات تصویری رنگ ها و صدا ها به سایر دستگاه ها استفاده می شود .

که این دستگاه ها عبارتند از:

 تلویزیون ها، پروژکتورها و همچنین مانیتورهای پخش ویدیو های تصویری.

وظیفه درگاه VGA چیست؟

از مهمترین وظایف درگاه VGA میتوان به استفاده آن برای انتقال صدا و تصویر و گرافیک در بازی های رایانه ای اشاره کرد درگاه ورودی VGA دارای دو نوع مینی VGA و VGA می باشد که تفاوت آنها در تعداد پین ها می باشد که باید بگویم در VGA معمولی اعداد پینها ۱۵ و در مینی VGA 14 می باشد در حقیقت پین های اضافه برای رساندن ولتاژ اضافه به کارت گرافیک می باشند.

کاربرد کابل VGA در سیستم های مداربسته

از کابل VGA می توان در سیستم های مداربسته نیز استفاده کرد به دلیل اینکه محیط تحت نظر دوربین های مداربسته می بایست به یک خروجی مانیتورینگ وصل باشد و این فرآیند را می توان با کمک کابل های VGA انجام داد البته باید بگویم کابل های HDMI و DVI نیز هم در این زمینه مورد استفاده قرار می گیرند. اما در صورتی که مسائل مالی برای شما اهمیت زیادی دارد می توانید از کابل VGA  در این زمینه استفاده کنید و برای سیستم مانیتورینگ مداربسته خود از این کابل بهره ببرید

فرآیند استفاده از کابل VGA چگونه است؟

کابل-افزایش-طول

توجه داشته باشید که استاندارد VGA در برخی موارد به عنوان رزولوشن معرفی می‌شود  پس زمانی که شما قصد استفاده از کابل VGA را داشته باشید حتماً باید عنوان کنید که قصد استفاده از کابل VGA را دارید. فرآیند استفاده از کابل VGA بدین صورت می باشد که در گاه VGA شما باید با هم همخوانی داشته باشد تا دو سر و نری و مادگی با یکدیگر اتصال برقرار کنند.

نکته ی مهمی که در رابطه با کابل های VGA و DVI باید مد نظر قرار دهید این است که این کابل ها به یکدیگر متصل می شوند که این اتصال میتوانند از طریق یک یک پورت تبدیل امکان پذیر باشد و شما تنها کافیست که پورت تبدیل کابل را تهیه کنید و برای این منظور از آن استفاده کنید .

کارشناس پانا
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

+ 12 = 18