تاریخچه CPU

cpu

راهنمای مطالعه

  • مقدمه
  • four phase system و Texas instrument
  • دعوت از شرکت garret airresearch
  • busicom شرکت ژاپنی
  • بررسی تاریخچه CPU
  • تاریخچه CPU

مقدمه

cpu

این که دقیق مشخص کنیم اولین CPU چه زمانی ساخته شده کمی سخت است. به طور کلی اینگونه بوده که افراد زیادی ایده های مشابهی داشتند ولی فقط یکی از آن ها CPU را اینگونه که امروزه استفاده می کنیم ساخت. حتی او هم به تنهایی این کار را نکرد، بلکه فقط کل امتیاز هایش به او رسید. اوتد هاف، یک مهندس (به همراه میزور و فگین) در شرکت اینتل در کالیفورنیا بود. در ادامه با تاریخچه CPU به صورت مختصر آشنا می شوید.

بررسی تاریخچه CPU

  • دهه ۵۰ و۶۰ میلادی
  • دهه ۱۹۹۰ میلادی
  • four phase system
  • Texas instruments
  • شرکت garret airresearch
  • busicom شرکت ژاپنی

دهه ۵۰ و ۶۰ میلادی

اولین cpu

در دهه ی ۵۰ و ۶۰ میلادی واحد پردازش مرکزی (CPU) با تراشه های زیاد و LSI زیادی ساخته شد. ایده های زیادی وجود داشت که یک کامپیوتر روی یک CPU ساخته شود. ولی همگی قبول داشتند که تکنولوژی آن زمان هنوز توانایی این کار را نداشت. تد هاف اولین کسی بود که فهمید اگر ساختار خوبی را بتوان در CPU به کار برد، می توان ان کار را با تکنولوژی اینتل انجام داد.

دهه ۱۹۹۰

cpu

در ۱۹۹۰ یک مهندس آمریکایی دیگر، گیلبرت هیات، پس از ۲۰ سال تلاش، توانست مالکیت اولین پردازشگر کوچک تک تراشه ایی را از آن خود کند. او می گفت که این پردازشگر را در سال ۱۹۶۸ یعنی ۱ سال قبل تر از تد هاف و شرکت اینتل ساخته است. او می گفت این کار را در شرکت زود گذر خود، شرکت میکروکامپیوتر انجام داده است. شرکتی که سرمایه گذارانش سازندگان شرکت اینتل یعنی رابرت نویس و گردن مور بوده اند. این شرکت در سال ۱۹۷۱ پس از بحث و جدل بن هیات و یکی از همکارانش برای مالکیت اختراعات شرکت از بین رفت. هیات پس از گرفتن مالکیت اختراع میکرو پروسسور گفت این کار باعث می شود که افراد از اختراعات خود در مقابل شرکت های بزرگ دفاع کنند.

four phase system و Texas instruments

در سال ۱۹۶۹ شرکت سیستم ۴ بخشی (four phase system) به مدیریت لی بویسل، AL1 را ساختند. یک تراشه ۸ بیتی دارای ALU.  در آن زمان این تراشه بخشی از یک CPU نه تراشه ایی ۲۴ بیتی بود که ۳ تا AL1 داشت. تقریبا همزمان با شرکت اینتل، تگزاس اینسترومنتس (Texas instruments) نیز یک پردازش گر تک تراشه ایی در سال ۱۹۷۱ ساخت. نتیجه کار آن ها TMS 1000 بود که در ۱۹۷۴ به بازار رفت.

دعوت از شرکت garret airresearch

در سال ۱۹۶۸ از شرکت گرت ایر ریسرچ (garret airresearch) دعوت شد تا یک کامپیوتر دیجیتال برای رقابت با سیستم الکترومکانیکی به کار رفته و در حال پیشرفت استفاده شده در F-14 نیروی دریایی آمریکا بسازد. در آن زمان روچ (roche) یکی از دارندگان شرکت CTC  با باب نویس، یکی از دارندگان اینتل، یک ملاقات داشت تا با او همکاری کند که این تراشه را بسازند. او به نویس گفت این یک کار انقلابی است و باید اینتل ان تراشه را با خرج خود بسازد و بعد به همه کمپانی ها بفروشد.

نویس به او گفت که ایده ترغیب کننده ایست و اینکه اینتل می تواند این کار را انجام دهد ولی حرکت احمقانه ایی است. چون با هر کامپیوتر فقط یک پردازشگر می توان فروخت، اما در مقابل چندین تراشه حافظه می توان فروخت. با این حال او این کار را با قراردادی ۵۰,۰۰۰ دلاری قبول کرد.

busicom شرکت ژاپنی

در اوایل ۱۹۶۹ بیزیکام (busicom) یک شرکت ژاپنی، که اکنون نام آن ها ETI است، ایده ساخت ماشین حساب های قابل برنامه ریزی را داشت. بیزیکام با شرکت تازه کاراینتل که آن زمان گم نام بودند تماس گرفت. در سال ۱۹۶۹ یک قرار داد بین این دو شرکت امضا شد که یک چیپست (chipset)  که مجموعه ای از تراشه است بسازند. مهندسان بیزیکام با مدیر برنامه های اینتل یعنی آقای هاف همکاری کرده و ایده مجموعه ۷ تراشه را دادند.

بیزیکام تراشه هایی جدا برای هر بخش می خواستند. اینتل مدیر برنامه هایش یعنی آقای هاف را به همراه فگین و میزور را به کمک مهندس بیزیکام ماساتوشی شیما فرستاد. هاف زود متوجه شد که این کار نشدنی است و ۷ تراشه بسیار پیچیده می شود. برای همین او پیشنهاد داد که ۴ تراشه را بسازند که کار ۷ تا را انجام دهد. هر دو شرکت موافقت کرده و خرج این کار را تقبل کردند. از این رو اولین CPU تک تراشه ایی ساخته شد، چیپست ۴۰۰۰. آن چیپست شامل چهار تراشه ۴۰۰۴، ۴۰۰۱ (ROM)، ۴۰۰۲ (RAM) و ۴۰۰۳ ساخته شده بود.

نرم افزار نوشته شده برای چیپست ۴۰۰۰

chipset

نرم افزار این تراشه را هاف، فگین و میزور نوشتند. ۹ ماه بعد، انقلابی بزرگ در دنیای تکنولوژی رخ داد. این تیم تراشه ایی را ساختند که ۲۳۰۰ تا ترانزیستور P MO  سه  در۴ میلی متر داشت که با تکنولوژی ۱۰µ ساخته شده بود. این سیستم قادر بود ۱۰۰۰۰۰ دستور را بر ثانیه اجرا کند و دارای ۴۵ دستورالعمل متفاوت بود.

سرعت اولیه ۴۰۰۴ ۱۰۸ کیلو هرتز بود و نهایت سرت آن به ۷۴۰ کیلو هرتز می رسید. ۴۰۰۴ از (bus)  چهار  بیتی استفاده می کرد که می توانست آدرس های ۱۲ بیتی، دستور های ۸ بیتی و کلمات ۴ بیتی را انتقال دهد. کمی بعد اینتل تصمیم گرفت که حق ساخت ۴۰۰۴ را از بیزیکام بخرد. آن ها این حق را ۶۰۰۰۰ دلار خریدند. به طور کلی این تراشه شروع CPU ها و ابتدای راه رسیدن آن ها به جایی است که امروزه هستند.

مطالب مرتبط:

  • برای خواندن مطالب بیشتر به بلاگ ما به ادرس panapc.ir مراجعه کنید.
  • برای خرید انواع محصولات تکنولوژی به وب سایت panapc.ir مراجعه کنید.
  • مایکروسافت سرفیس

منابع:

History-computer.com

کارشناس پانا
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

96 − 94 =