معرفی انواع کابل شبکه و کاربردهای آن ها

کابل شبکه

راهنمای مطالعه:

  • cat در کابل های شبکه دقیقا به معناست؟
  • انواع کابل های شبکه با استاندارد cat
  • Cat5
  • استاندارد cat5e
  • کابل شبکه با استاندارد cat6

هر چقدر که شبکه ‌های اینترنتی در حال گسترش باشند و امکان استفاده از شبکه های بی سیم برای کاربران فراهم باشد اما باید بگویم که ستون فقرات همه شبکه های دنیا می بایست در ابتدا به وسیله کابل های شبکه به یکدیگر اتصال داشته باشند.

 به همین دلیل شما می بایست با واژه شبکه و cat آشنایی باشید تا بتوانید یک ارتباط پرسرعت بین شبکه ‌های کامپیوتر برقرار کنید و البته با سرعت بالاتر و تداخل کمتر این اتصال برقرار شود و فرآیند انتقال داده ها با سرعت بیشتری انجام شود.

مهمترین اقدامی که زمان احداث یک شبکه باید انجام دهید این است که نوع مناسب کابل های شبکه مورد نظر را انتخاب کنید به همین منظور در این مقاله می توانید همراه ما باشید و اطلاعات مناسبی در رابطه با cat مناسب انواع شبکه ها بدست آورید .

cat در کابل های شبکه دقیقا به معناست؟

کابل شبکه

استاندارد کابل ها به وسیله کد مشخص می شود و این cat نشان دهنده تعداد نوع کابل های شبکه می باشد به عنوان مثال : کابلی که دارای استاندارد اترنت ۱۰۰ میباشد برای تمامی مصارف خانگی مورد استفاده قرار می گیرد و البته دارای محدودیت می باشد.

انواع کابل های شبکه با استاندارد cat

Cat5

کابل cat5، cat6

 کابل های شبکه با استاندارد  cat5 که باید بگویم که در حال حاضر چنین کابلd خیلی کم استفاده می شود.این کابل در زمان ظهور شبکه بهترین سرعت را داشت و می توانستیم با این cat  حدود ۱۰۰ مگابایت اطلاعات را در مسافت ۱۰۰ متری انتقال دهیم.

البته باید بگویم با پیشرفت تکنولوژی و ارائه کابل های شبکه قدرتمند این کابل شبکه cat5 خیلی مورد استفاده قرار نمیگیرد و البته باید بگویم که در بازار نیز نمی توان این کابل را پیدا کرد به دلیل اینکه محبوبیت آن از بین رفته است .

استاندارد cat5e

cat5e

کابل شبکه با استاندارد cat5e پیشرفته تر از کابل cat5 می باشد از سرعت بالاتری برخوردار است و البته نویز کمتری در انتقال اطلاعات با این کابل اتفاق می افتد.

تداخلی که در بین انتقال اطلاعات به وجود بیاید می‌تواند سرعت انتقال اطلاعات را کاهش دهند و همین امر می‌تواند در فرآیند شبکه و مدیریت شبکه مشکلات بیشماری را به وجود آورد.

پس مهمترین نکته عدم تداخل و داشتن سرعت بالا می باشد.شما با داشتن کابل cat5e میتوانید ۱۰۰۰ مگابایت بر ثانیه انتقال اطلاعات داشته باشید و میتواند بهترین استفاده را در زمینه ‌های تجاری داشته باشد.

کابل شبکه با استاندارد cat6

cat6

این کابل شبکه از محافظ الکترونیکی استفاده کرده است که بهترین وسیله برای کم کردن نویز های انتقال اطلاعات می باشد.در رابطه با سرعت انتقال اطلاعات در cat6  باید بگویم که انتقال اطلاعات در cat6 نسبت به  cat5 و cat5e کمتر است ولی با توجه به اینکه ضخامت کابل cat6 قویتر شده است و سربندی سیم ها نیز تقویت شده است.

مزیت های cat6 نسبت به سایر کابل ها

cat6e

  • مزیت قوی تر بودن cat6 می تواند در دراز مدت مشاهده شود به دلیل اینکه cat5e پس از مدت به عنوان مثال پنج سال از بین می رود ولی cat6 می تواند سالیان سال برای فرایند اداری مورد استفاده قرار بگیرد .
  • cat6a که نسبت به کابل های دیگر ارتقا یافته و ضخامت بیشتری نسبت به سایر موارد دارد.
  • حفاظ الکتریکی که در این کابل استفاده شده است نسبت به کابل کت ۶ قوی تر می باشد و در عدم ایجاد نویزها بهتر عمل کرده است و باید بگویم در حد قابل قبولی این نویزها را از بین برده است.
  • سرعت انتقال اطلاعات در کابل cat6a اتفاق می افتد ۱۰ گیگابایت در ثانیه می باشد.
  • این انتقال اطلاعات در فاصله ۱۰۰ متری سرعت انتقال اطلاعات را می باشد .
  •  اما در cat6 این سرعت به ۱۰ گیگابایت بر ثانیه و فقط فاصله ۵۰ متری خلاصه می شود.

ضخامت این کابل ها برای از بین بردن نویز بسیار زیاد است در مصارف صنعتی نمیتوان از این کابل ها کمک گرفت و معمولاً افرادی که استفاده های مسکونی دارند می توانند این کابل‌ها را استفاده کنند .

کابل شبکه cat7

cat7

که به عنوان بهترین کابل شبکه مورد توجه قرار گرفته است و باید بگویم که استانداردهای انتقال اطلاعات را رعایت کرده و دارای سرعت انتقال اطلاعات ۱۰۰ گیگابایت بر ثانیه می باشد.

اما مشکلی که وجود دارد این است که فقط فاصله ۱۵ متری را سرویس دهی می کند در فواصلی که طولانی تر باشند تنها ۱۰ گیگابایت بر ثانیه سرعت انتقال اطلاعات دارد.

کابل cat8

cable cat 8

کابل ۸cat کابل بعدی می باشد که البته هنوز موزد استفاده قرار نرگفته و فاز تولید قرار دارد کابل ۸cat سرعت انتقال اطلاعات را بالاتر می برد.

 در نهایت باید بگویم که برای انتخاب هر کدام از این کابل ها می بایست به فعالیت خود در محل کار توجه داشته باشید.

در صورتی که در صنعت تجاری فعالیت می کند می بایست کابل  cat5eمورد استفاده قرار بگیرد و در صورتی که مصرف خانگی دارید می توانید از کابل cat6a استفاده کنید که میواند در سرعت انتقال اطلاعات بهترین سرویس دهی را داشته باشد.

کلیدواژه : cat 5cat 6کابل شبکه
کارشناس پانا
دیدگاه کاربران
1 دیدگاه
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

66 + = 73