کابل Usb و انواع آن

کابل usb

راهنمای مطالعه:

  • مقدمه
  • مزایای کابل usb
  • سرعت انتقال معمولی کابل usb
  • کابل Usb

مقدمه

usb cable

مخفف “USB” برای اصطلاح Universal Serial Bus است. رابط سخت افزاری USB به گونه ای طراحی شده است که دستگاه های جانبی مانند موس های رایانه ای، صفحه کلید، چاپگر، دوربین های دیجیتال، اسکنر، پخش کننده های PDA و MP3 را می توان به راحتی به رایانه های شخصی متصل کرد. تولید کنندگان رایانه ابتدا در سال ۱۹۹۷ شروع به جایگزینی پورت های سریال و موازی با درگاه های USB کردند. امروزه هر رایانه در بازار حداقل ۴ پورت برای اتصالات USB در اختیار دارد.

مزایای کابل USB استاندارد نسبت به انواع کابل

usb cable

کابل های”USB” را می توانید در حالی که رایانه در حال اجرا است بدون ترس از خاموش شدن کامپیوتر متصل و جدا کنید. کابل های USB سریع هستند و حداکثر ۴۸۰Mbps را انتقال می دهند. این کابل‌ها در مقایسه با دیگر ارتباط دهنده‌ها، داده ها را در حدود ۲۰Kbps انتقال می دهد. کابل های USB دارای قدرت و همچنین سیگنال هستند. این امکان انتقال را نیز برای ابزارهای “USB” و همچنین شارژ مجدد باتری در دوربین ها و سایر لوازم جانبی USB فراهم می کند.

کابل های USB با چندین نوع کانکتور مجزا طراحی شده اند و تشخیص این که کدام پلاگین به رایانه می رود و کدام پلاگین به دستگاه جانبی می رود آسان است. معمولی ترین انواع به نام نوع A و B می باشد که هر چند شما ممکن است “مینی-B” اتصال با ۴ یا ۵ پین را مشاهده کنید. اما انواع مختلف اتصالات برای آن ها یک هدف مهم استراتژیک را در بردارد. آن ها به گونه ای طراحی شده اند که شما نمی توانید دو کامپیوتر و یا دو دستگاه جانبی را به یکدیگر وصل کنید.

سرعت انتقال معمولی برای کابل های USB چیست؟

 کابل های USB به یکی از دو گروه پهنای باند مختلف طبقه بندی می شوند

  1. نوع۱٫۱که داده ها را با حداکثر سرعت ۱٫۵ مگابیت در ثانیه . ۱٫۱ فقط نمی تواند میزان انتقال داده ای را که دستگاههای دارای رتبه USB 2.0 نیاز دارند تحویل دهند.
  2. نوع ۲٫۰ که با سرعت انتقال داده ۴۸۰ مگابیت در ثانیه انتقال می دهد. USB 2.0 به عقب با نیازهای انتقال داده کمتر از ۱٫۱ سازگار است اما جایگزینی قابل برگشت نیست

دستگاه های USB همچنین می توانند در طبقه بندی “سرعت” قرار بگیرند که میزان پهنای باند مورد نیاز آن ها را مشخص می کند

  • سرعت کم

امتیاز “سرعت پایین” نشان می دهد که یک دستگاه برای عملکرد به حداقل پهنای باند (۱٫۵ مگابیت در ثانیه) نیاز دارد. بنابراین می تواند در ارتباط با کابل های USB 1.1 یا ۲٫۰ USB استفاده شود. جوی استیک ها، کیبورد ها و موس های رایانه ای چند نمونه رایج از دستگاه های کم سرعت هستند.

  • سرعت کامل

دستگاه هایی با عنوان “سرعت کامل” با سرعت سیگنال ۱۲ مگابیت در ثانیه نیاز دارند. از آنجا که این یک مورد پهنای باند مشترک است، تمام هاب های USB موجود در بازار برای پشتیبانی از Full Speed ​​طراحی شده اند. و حتی اگر سرعت انتقال داده بالاتر باشد، Full Speed ​​- Low Speed ​​- به همان اندازه از طریق کابل های ۱٫۱ یا ۲٫۰ USB انتقال می یابد.

  • سرعت بالا

دستگاه های USB “سرعت بالا” با سرعت ۴۸۰ مگابیت در ثانیه کار می کنند و به کابل USB دارای امتیاز ۲٫۰ نیاز دارند.

چند نوع کانکتور USB وجود دارد؟

اتصالات USB و تعویض پورت های USB را می توان در دو سبک مختلف یافت 

  • نوع “A” (برای میزبان ها و هاب های USB)

USB-Type-A

  •  نوع “B” (برای دستگاه های جانبی)

USB-B

علاوه براین شاخه های USB در سه محدوده مختلف قرار دارند

  •  استاندارد

usb

برای استفاده با لوازم جانبی کوچک و قابل حمل مانند دوربین های دیجیتالی، تلفن های همراه، دستگاه های پخش کننده PDA وMP3 ساخته شده است. اتصالات Mini USB از یک کانکتور USB معمولی طراحی کمتری و کارآمدتری دارند. یکی از راحت ترین ویژگی های کابل ها و دستگاه های USB توانایی آن ها در “جابجایی داغ” است به این معنی که می توانند در صورت نیاز به یک کامپیوتر وصل و جدا شوند بدون نیاز به این که کامپیوتر خاموش شود.

  •  مینی

 usb mini

برخلاف اتصالات استاندارد A  و B  ،mini A  و mini B اشکال بسیار مشابهی دارند. با این وجود می توان یکی از دیگر را با نیمه های بالای لبه های عمودی آن ها تشخیص داد. طرف های Mini A راست هستند اما مینی B گرد است.

  •  میکرو

microusb

 در ژانویه ۲۰۰۷ ، USB-IF بیشترین اندازه کانکتور هوشیار را تا به امروز تصویب کرد، میکرو USB. کانکتورهای میکرو USB تقریباً ۵۰-۶۰٪ کوچک تر از مینی کانکتورها هستند و Mini USB را در بسیاری از PDA های جدید و تلفن های هوشمند جایگزین می کنند.

مطالب مرتبط

  • برای  خرید محصولات دیجیتال می توانید به وب سایت panapc مراجعه کنید.
  • شما می توانید برای خواندن مطالب بیشتر به وب سایتpanapc مراجعه کنید.
کارشناس پانا
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

+ 26 = 35